Home All Petua Dapur Sedapnya Makan Udang Ketak Bila Dapat Isi Seketul-seketul Macam Ni, Ketahui Caranya!

Sedapnya Makan Udang Ketak Bila Dapat Isi Seketul-seketul Macam Ni, Ketahui Caranya!

4223
0
Sedapnya Makan Udang Ketak Bila Dapat Isi Seketul-seketul Macam Ni, Ketahui Caranya!

Buat penggemar udang ketak atau juga dikenali dengan nama udang lipan tentu teruja untuk mengetahui cara atau trik untuk mendapatkan isi udang yang sempurna untuk dimakan.

Ini memandangkan, biasanya jika udang lipan ini digoreng memang kita akan berdepan dengan masalah isinya yang melekat dikulit. Ini sekali gus menjadikan isi udang yang dapat dimakan hanya sedikit sahaja, sedangkan keenakan rasa udang ketak ini terletak pada isinya yang manis.

Hakikatnya, ada cara dan trik yang perlu anda lakukan untuk dapatkan isi yang sempurna. Nak tahu bagaimana, ini perkongsiannya.

BACA JUGA :: Cara Mudah Nak Buang Tahi Udang Tanpa Membuang Kepala Dan Kulit Udang

Cara Siang Udang Ketak

Hai gais. Hari ni cikgee nak share tips yang sangat berguna iaitu cara nak dapatkan isi si udang ketak ni seketui ketui tanpa melekat pon isi dia kat kulit!

Ok jap!Korang kenal ker atau pernah dengar tak nama udang ketak atau udang lipan ni? Kat tempat cikgee panggil nama tu. Hihi.

Isi udang ni sedap tau. Selalu kalau orang masak tak buang kulit,jadi bila makan banyak isi yang tak tertanggal dari kulit. Rugis la kan. Hiks😜

Jom cikidot step by step yang sangat mudah

udang ketak

Step 1 :  Gunting bahagian sisi kiri dan kanan udang lipan seperti di dalam gambar. Ini bertujuan untuk memudahkan isi dikeluarkan untuk proses seterusnya nanti.

udang ketak

Step  2 :  Bersihkan udang seperti ini.

udang ketak

Step 3 : Rendam di dalam ketulan ais selama 2 jam.

udang ketak

Step 4 : Kopek kulit udang lipan dan asingkan. udang ketak

Step 5 : Beginilah keadaan isi udang yang telah dikopek kulitnya. Puasnya makan dapat isi seketul-seketul macam ni

udang ketak

sumber : Fauziah Gee Mard via MAHN 

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here