Ramai Menyangka Cecair Merah Pada Daging Ini Darah. Tetapi Cecair Merah Itu SEBENARNYA…

Mesti ramai yang perasan yang daging akan keluarkan cecair merah. Ramai sangka yang cecair merah tu darah. tetapi jangan terkejut, ianya bukan darah. tetapi… jom share

Bila kita beli daging mentah dan segar pasti kita perasan ada cecair yang kita sangka darah. Bukan kita assume sendiri je tapi semua orang pun cakap tu darah kan? Macam dalam gambar di atas. Tapi sebenarnya ia bukanlah darah yang kita percaya selama ni. Aiyoo!

Cecair merah tersebut sebenarnya protein yang dipanggil myoglobin. Fungsinya adalah untuk menyimpan oksigen di dalam sel-sel otot. Dan protein ini yang menjadikan “warna” daging merah dan seterusnya juga memberikan warna yang sama untuk cecair yang kita sangka darah tu. Faham tak?

Bila kita masak, myglobin bertukar warna jadi warna coklat. Itulah tanda kita tahu daging sudah dimasak.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

Add Comment