Home All Petua Kecantikan Diri Cara Atasi Masalah Hujung Rambut Berbuah Selain Memotong Rambut Yang Rosak!

Cara Atasi Masalah Hujung Rambut Berbuah Selain Memotong Rambut Yang Rosak!

1184
2

Masalah ini sering kali dihadapi mereka yang bertudung. Menjengkelkan bukan? Hujung rambut berbuah terjadi yang mana ada bendasing putih di hujung rambut dan kelihatan seperti telur kutu.

Rambut yang basah diikat, ditutup dengan kain tebal mahupun diperap di dalam tudung membautkan rambut menjadi busuk dan lama kelamaan berminyak serta berbuah.

Terdapat beberapa cara untuk atasi masalah rambut berbuah ini.

masalah rambut, masalah rambut wanita bertudung, hujung rambut berbuah, punca rambut rosak

BACA: Berdoa Ketika Sikat Rambut Anak, Cium Pipi dan Dahi, Ini Petua Lembutkan Hati Anak Dengar Kata Ibu Bapa

Elakkan dari membasuh rambut setiap hari

Ini bukan pilihan yang baik untuk mereka yang sering mengikat rambut atau wanita bertudung. Sekali setiap dua hari atau mereka yang ingin membasuh setiap hari, basuhlah pada waktu malam. Jadi anda ada masa untuk mengeringkannya.

Pilih syampu yang betul

Kebiasaannya rambut berbuah terjadi kerana ia mengandungi lebihan minyak. Justeru, pilih syampu yang khusus untuk masalah ini.

Masalah bakteria

Tahukah anda rambut yang diperam boleh menghasilkan bakteria yang menyebabkan rambut rosak dan berbau busuk? Masalah ini melanda mereka yang kerap memakai helmet, tudung atau topi. Peluh yang berkumpul memerangkap bakteria dan menyebabkan pelbagai masalah rambut lain. Jangan lupa buat rawatan rambut ya! Mungkin pupur rambut dan ekstrak lemon boleh menyingkir bau yang tidak menyenangkan itu.

BACA JUGA: DIY Scrub Limau Purut Untuk Kulit Kepala & Rambut Cantik

Perihal ikat rambut
Punca utama hujung rambut berbuah adalah kerana mengikat rambut yang basah. Dan jangan ikat rambut ketika tidur, rambut juga perlu bernafas.

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here