Cara Buat Pes Tomyam Paling ‘Kaw’, Tak Payah Makan Di Kedai Thailand Lagi

Cara Buat Pes Tomyam Paling ‘Kaw’, Tak Payah Makan Di Kedai Thailand Lagi | Peminat tomyam memang ramai sebab tu banyak saja restoran Thai di sini. Masakan ini dah sinonim dengan lidah kita.

Memang boleh dibeli tapi kalau asyik makan tomyam dari restoran bosan juga. Lagipun selalu saja hidangan ini kalau dibeli tak kena dengan selera kita yang mahukan tomyam kaw.

Ha… kalau nak tomyam yang kaw dan meletop rasanya kenalah buat sendiri. Melalui carian resepi di Facebook, pes tom yam dari Puan Norashikin Bt Hasan inilah paling popular. Ia dikongsi hampir 15k pengguna di laman sosial ini. Sah sedap kalau macam ni kan!

pes tomyam[expander_maker id=”1″ more=”TERUSKAN MEMBACA” less=”ARTIKEL LAIN”]

Resepi Buat Pes Tomyam Yang Jimat Dan Sedap!

Buat pes tomyam lagi jimat, sekali buat boleh disediakan banyak kali dan mudah pula. Sesuai sangat untuk ibu bekerja yang tak punya banyak masa untuk memasak. Selamat mencuba!

Bahan-bahannya ialah:

  • 2 biji bawang besar
  • 4 batang serai (letak lebih kalau serai kurus)
  • 2 biji cili hidup merah
  • 5 hiris lengkuas
  • 7 helai daun limau purut (dikira secara tak bercantum)
  • 4 sudu makan udang kering
  • 10 ekor ikan bilis ( jika suka kalau nak lebih rasa kaw kaw seafood)
  • 4 inci belacan
  • 3 sudu cili kering siap kisar
  • Air asam jawa, gula perang, garam asli

Cara Penyediaan Pes Tomyam:

  1. Masukkan semua bahan (kecuali air asam jawa, garam dan gula) ke dalam pengisar. Kisar sampai lumat.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis sampai pecah minyak. Guna api perlahan. Waktu ini bau tomyam akan naik.
  3. Bila pecah minyak, masukkan air asam jawa, dan gula perang. Kacau.
  4. Tutup api. Masukkan garam asli (saya suka pakai garam asli sebab ia bersifat detox, boleh buang toksin berlebihan dalan badan)
  5. Apabila pes tomyam dah sejuk masukkan dalam botol dan simpan dalam peti sejuk untuk tahan lama.

INFO

Jika suka tom yam yang pedas, sewaktu memasak masukkan cili padi mengikut kepedasan yang diingini.

Kredit: fb Norashikin Bt Hasan[/expander_maker]

You might also like
3 Comments
  1. […] siapa yang rajin makan tom yam. Sebab bahan-bahan yang terkandung dalam masakan tom yam ini didapati mempunyai banyak khasiat […]

  2. […] Bila Bungkus Jadi Tak Sedap. | Bagi anda yang gemar makan di luar rumah, berhati-hati dalam mencari tempat makan kerana boleh jadi makanan yang anda makan itu mengandungi bahan […]

  3. […] ia halal ye..kat belah selatan sini takde jual..kalau ada pun dorang pegi amek stok kat siam sana. Pes tomyam brand Madam Pum ni sedap and kat belah-belah utara sana and negeri yang dekat-dekat dengan sempadan […]

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.