Home All Pengetahuan Am 5 Petua Mudah Kilatkan Barang Kemas Yang Kusam, Buat Sendiri Di Rumah

5 Petua Mudah Kilatkan Barang Kemas Yang Kusam, Buat Sendiri Di Rumah

25028
5

5 Petua Mudah Kilatkan Barang Kemas Yang Kusam, Buat Sendiri Di Rumah | Barang kemas jika kerap di pakai lama-lama banyak daki dan kotoran yang melekat, meskipun kita selalu membasuh dengan air biasa namun ianya tidak boleh menghilangkan keseluruhan daki dan kotoran yang terlekat.

Lama-kelamaan daki dan kotoran yang melekat ini boleh membuatkan barang kemas anda kelihatan tidak bersinar dan kusam sama sekali akan menghilangkan seri kecantikannya.

Apabila ada masa yang tidak tahu nak buat apa bolehlah ambil sedikit masa tu untuk kilatkan barang kemas seperti rantai, gelang dan cincin emas yang ada. Hari-hari pakai, dah tentu nampak kusam kan. Buat sendiri saja sebab petuanya mudah sangat.

5 Petua Untuk Kilatkan Barang Kemas

kilatkan barang kemas

1. Ubat gigi

Ini cara paling biasa kita buat. Ambil ubat gigi dan sental barang emas gunakan berus gigi terpakai. Confirm berkilat.

2. Air asam jawa

Rendamkan barang kemas ke dalam air asam jawa selama 6 jam, kemudian bilas dengan air biasa. Keringkan dengan kain yang bersih.

3. Guna air teh

Sediakan air teh jangan tambah gula. Rendam barang kemas dalam air teh tadi paling kurang selama sejam. Kemudian bersihkan dengan berus dan bersihkan. Jika ingin berkesan, rendam lebih lama.

4. Air panas

Cara ini sesuai untuk membersihkan barangan kemas yang tidak mempunyai batu. Letakkan barang kemas dalam bekas yang sesuai kemudian tuang air panas ke dalamnya. Biarkan sehingga air sejuk. Keluarkan dan bilas.

5. Cecair pencuci pinggan

Tuang beberapa titis cecair pencuci pinggan dalam mangkuk berisi air suam. Kacau dan rendam dalam 15 minit. Selepas bersihkan dengan berus kecil sebelum dibilas dan dikeringkan.

Jika anda suka dengan artikel petua kilatkan barang kemas ini. Sila berikan sokongan dengan KONGSI bersama rakan anda supaya kami dapat terus berusaha menyediakan kandungan berkualiti buat tatapan komuniti semua. Ribuan Terima Kasih.

TERUSKAN MEMBACA

5 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here