Home All Petua DIY Cara DIY Dinding Batu Bata Guna Cat Tapi Hasilnya Nampak Real dari...

Cara DIY Dinding Batu Bata Guna Cat Tapi Hasilnya Nampak Real dari 3D Wallpaper

1726
0
dinding batu bata

Cara DIY Dinding Batu Bata Guna Cat Tapi Hasilnya Nampak Real dari 3D Wallpaper | Dinding batu bata antara feature penting bagi dekorasi berkonsepkan industri, hipster dan kediaman yang menekankan konsep english country.

Namun, bagi anda yang nak makeover kediaman, tak perlulah robohkan dinding atau buat dinding baru dari batu bata. Ada kaedah yang lebih cepat dan mudah. Kebiasaanya, wallpaper bercorak batu bata menjadi pilihan.

Gunakan Cat Untuk Hasilkan Dekorasi Dinding Batu Bata

Namun bagi yang suka tekstur batu bata, wallpaper bukanlah pilihan terbaik. Apa kata cuba idea yang dikongsikan oleh Nur Nazihah Abd razak.

1. Bancuh dulu cat mengikut arahan yang terdapat pada pek bungkusan

dinding batu bata

2. Sapukan lapisan pertama (special effect) yang telah siap dibancuh (sapuan perlu rata seperti kemasan simen pada dinding

3. Bentukkan tekstur batu bata ketika lapisan “special effect” separuh kering

4. Pastikan dinding yang telah siap di corakkan kering sepenuhnya

dinding batu bata

5. Selepas kering sepenuhnya, sapukan cat. Anda mungkin perlukan 2-3 lapisan cat untuk menghasilkan kesan batu bata yang sebenar. Pastikan cat kering sepenuhnya sebelum lapisan berikutnya di sapu

6. Gunakan cat yang sedikit gelap bagi menghasilkan tekstur batu bata sebenar

dinding batu bata

7. Buat garisan pada joint batu dengan menggunakan cat hitam atau putih. Mengikut cadangan Nazihah, soft gray nampak lebih semulajadi.

dinding batu bata

Inilah hasilnya selepas proses kering berlaku dan anda boleh pegang dinding tersebut dan merasai sendiri tekstur seakan batu bata merah. Nampak klasik kan? Yang suka dekorasi rumah tanpa mengeluarkan bajet yang tinggi inilah caranya.

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here