Aku Tak Nak Maafkan Kau, Kita Jumpa di Akhirat Nanti! Mesti Biasa Dengarkan - Petua Ibu

Aku Tak Nak Maafkan Kau, Kita Jumpa di Akhirat Nanti! Mesti Biasa Dengarkan

“Aku tak nak maafkan kau, kita jumpa di akhirat nanti!”

Kita pasti pernah mendengar kata-kata seperti di atas. Seolah-olah orang yang mengucapkannya benar-benar yakin bahawa di mahkamah Allah kelak mereka akan menang.

Dan jika menang sekalipun, kita akan ‘didakwa’ dengan beribu lagi ‘kes’ dan kesa lahan ketika di dunia. Dan adakah kita akan menang semuanya?

Sesungguhnya seseorang manusia itu masuk syurga hanya kerana rahmat Allah. Adakah kita ingin mengharapkan solat kita yang tidak khusyuk, tidak sempurna? Adakah kita ingin mengharapkan pahala puasa kita dalam keadaan lalai dan tidak menjaga tutur kata? Bahkan jika kita beramal beribu tahun pun belum tentu mampu menampung segala dosa yang dilakukan.

Maka dengan rahmat dan keampunan Allah jua yang membolehkan kita terlepas daripada huku man Allah dan mampu masuk syurga. Percayalah, satu saat menerima sek saan di akhirat kelak pun kita tidak terdaya.

Kita perlu beringat, jika orang melakukan dosa dan kesalahan kepada kita, maka kita juga pernah melakukan dosa dan kesalahan kepada orang. Mungkin berkat kemaafan yang diberikan kepada orang yang melakukan kesalahan semasa di dunia, Allah juga akan memaafkan kita kelak di mahkamahNya.

Kebaikan kita di dunia pasti akan dibalas kebaikan. Kita tidak rugi malah mendapat kemenangan di akhirat. Sebolehnya selesaikanlah urusan sesama manusia di dunia, usah dibawa dendam dan rasa tidak puas hati ke akhirat.

You might also like
1 Comment
  1. […] setiap Khamis jam 5.15 petang, turut menjelaskan, setelah setiap manusia menerima suratan amalan di Padang Mahsyar nanti, timbangan akan mula dipasang dan manusia mula dipanggil dengan namanya sendiri di hadapan […]

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.