KENAPA MASAKAN YANG DIPANGGANG LEBIH SIHAT?

Banyak pihak yang mengatakan bahawa memasak dengan cara kukus, rebus, atau panggang lebih sihat daripada digoreng. Namun sedikit pihak yang menyebutkan alasan mengapa cara memasak tersebut lebih sihat terutama memasak dengan cara dipanggang.

Dipetik dari fitsugar.com, memanggang adalah salah satu cara memasak yang sihat kerana dapat mempertahankan kadar vitamin dan mineral yang terdapat dalam makanan. Panas dari makanan yang dipanggang dapat melembabkan makanan sehingga makanan pun menjadi lebih lembut tanpa perlu adanya penambahan minyak atau mentega.

Memanggang makanan dapat dilakukan dengan 2 cara iaitu memanggang menggunakan arang dan menggunakan dapur. Memanggang menggunakan arang dapat membuat makanan beraroma lebih sedap. Namun arang yang mudah pecah seringkali mempengaruhi haba yang tidak stabil. Sedangkan memanggang menggunakan dapur akan menjaga kestabilan suhu makanan dari awal sampai akhir namun aroma makanan menjadi tidak terlalu kuat.

Memanggang makanan telah lama dikenal sebagai cara memasak yang cukup sihat. Namun yang perlu diingat adalah jangan sampai makanan tersebut terlalu hangus sehingga malah menciptakan zat karsinogenik penyebab kanser.

Cara memasak yang anda lakukan boleh mempengaruhi kesihatan serta bentuk tubuh anda. Itulah bunyi penelitian yang dipetik dari indiatimes.com.

Nampaknya hal tersebut tidaklah berlebihan. Sebab seperti yang diketahui bahwa cara memasak seperti menggoreng dengan banyak minyak akan meningkatkan kadar lemak dan kolesterol dalam makanan. Sementara merebus sayuran terlalu lama boleh menghilangkan nutrisi yang terkandung di dalamnya. Untuk itulah, penelitian kesihatan yang dilakukan di India ini menyarankan anda untuk mulai mencuba memanggang makanan yang akan anda makan.

“Panas tinggi dari alat panggangan mampu mengunci nutrisi dan kelembapan makanan sehingga menjadikan makanan anda masak dengan tekstur yang lembut tanpa perlu menambahkan minyak atau mentega di dalamnya. Bonusnya, anda tetap mampu memperoleh nutrisi dari makanan yang anda olah,” tulis penelitian ini.

Masih dari penelitian ini disebut bahawa dari dua pilihan memanggang makanan iaitu menggunakan dapur atau di atas arang, sebaiknya pilihlah yang menggunakan dapur. Sebab selain sukar digunakan, arang mengandung karbon yang mampu menghasilkan zat karsinogenik atau zat penyebab kanser di makanan yang berbahaya.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

Add Comment