Home All Petua Wanita Inilah 8 Punca Kenapa Wanita Menopause Awal Dari Usia Sepatutnya

Inilah 8 Punca Kenapa Wanita Menopause Awal Dari Usia Sepatutnya

20885
0
Inilah 8 Punca Kenapa Wanita Menopause Awal Dari Usia Sepatutnya 2

Jangan ingat kita muda lagi, kita tidak akan kena menopause awal. Maka,berjaga-jagalah sebelum ia berlaku. Menopause merupakan suatu gejala normal yang akan dialami oleh setiap wanita sebagai satu petanda usia semakin tua. Menopause terjadi kerana seorang wanita itu dikatakan telah putus haid dan tiada lagi pengeluaran telur yang menghasilkan hormon estrogen.

Apakah itu hormon estrogen?

Hormon estrogen adalah hormon seks bagi wanita yang dihasilkan semasa remaja sehingga sampai masa menopause. Kadar penghasilan hormon estrogen yang semakin rendah akan menyebabkab pelbagai kesan seperti berpeluh, panas badan, jangkitan kuman di bahagaian saluran urin dan berlaku radangan pada vagina.

menopause awal

Berapakah umur yang dijangka mengalami menopause?

Rata-rata menopause terjadi pada usia 52 tahun, tetapi ada pula wanita yang mengalami pra-menopause, iaitu fasa perubahan yang terjadi di awal usia 40 tahun atau pertengahan 30 tahun. Fasa ini sangat dipengaruhi oleh perubahan hormon, terutamanya hormon estrogen yang meningkat dan menurun secara tidak teratur.

Mungkin tiba-tiba menstruasi anda terlambat dan bukan tanda kehamilan. Ini merupakan tanda paling sering yang dialami ketika fasa pra-menopause.

Jika sudah sampai masanya anda menopause, pelbagai cara boleh anda lakukan bagi menangani gejala menopause ini. Jom, kita kenalpasti tanda tanda menopause dan cara menanganinya.

Apakah tanda-tanda menopause awal?

Tanda-tandanya hampir sama dengan wanita putus haid:

  • kitaran haid yang tidak teratur atau tidak datang haid
  • haid yang lebih ringan atau lebih banyak dari biasa
  • berpeluh-peluh
  • faraj, kulit, mata, atau mulut yang kekeringan
  • perubahan mood atau perubahan emosi
  • kawalan kencing yang teruk
  • nafsu untuk seks semakin menurun atau tidak wujud
  • insomnia
  • Wanita yang putus haid terlalu awal akan menghadapi masalah untuk hamil dan juga meningkatkan risiko osteoporosis, kanser ovari/usus, masalah katarak dan gusi.

Ini disebabkan hormon estrogen yang semakin berkurang.

Di bawah kami menyenaraikan 8 sebab mengapa wanita boleh menopause lebih awal daripada jangkaan:

Nota senggugut : Apa pandangan anda? Kongsikan diruang komen fb atau blog. Sharekan petuaibu.com kepada rakan-rakan, moga kita beroleh kebajikan bersama berterusan 🙂

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here