Home All Petua Dapur Tip Hilangkan Bau Pada Ikan Sungai Atau Ikan Air Tawar, Baru Selera...

Tip Hilangkan Bau Pada Ikan Sungai Atau Ikan Air Tawar, Baru Selera Nak Makan!

1386
0
Tip Hilangkan Bau Pada Ikan Sungai Atau Ikan Air Tawar, Baru Selera Nak Makan!

Tip Hilangkan Bau Pada Ikan Sungai Atau Ikan Air Tawar, Baru Selera Nak Makan! | Salah satu perkara yang membuatkan kita tak rajin pilih ikan sungai sebagai menu utama hidangan buat keluarga adalah kerana tak tahu cara untuk hilangkan bau hanyir dan lendir ikan itu.

Sebenarnya banyak tip dan petua menghilangkan bau hanyir dan lendir ikan sungai yang dikongsi oleh warganet di dalam media sosial. Kebanyakannya cara menghilangkan bau hanyir dan lendir itu banyak menggunakan bahan atau barang dari dapur.

Boleh Cuba Tip Hilangkan Bau Pada Ikan Sungai Atau Ikan Air Tawar Yang Dikongsikan Oleh Leha Yusuff Ini.

Tip Hilangkan Bau Pada Ikan Sungai Atau Ikan Air Tawar

Terdapat beberapa cara yang kita boleh guna untuk menghilangkan lendir dan hanyir ikan hanya dengan barang yang mudah terdapat di dapur.

1. Air Basuhan Beras

Kalau hari ini kita masak ikan sungai atau ikan air tawar, air basuhan beras jangan dibuang. Simpan air basuhan untuk membasuh lendir dan hanyir ikan akan hilang.

2. Perap Dengan Halia

Halia bukan sahaja dapat digunakan dalam masakan, tetapi juga boleh menghilangkan lendir dan bau hanyir pada ikan. Cincang halus halia dan perapkan bersama ikan selama setengah jam.ikan sungai

3. Perap Dengan Asam Jawa

Asam jawa juga dapat digunakan bagi menghilangkan hanyir dan lendir ini. Ambil asam jawa dan lumurkan pada ikan. Perapkan seketika dan bilas sehingga bersih sebelum dimasak.

*”Kak Ya selalu guna air asam jawa je sebab biasa nya senang hilang hanyir nya. Jom follow Leha Yusuf untuk lebih banyak tips dan petua simple”

BACA JUGA :: Inilah 8 Petua Tentang Ikan Yang Wajib Surirumah Tahu Supaya Mudah Kerja Memasak

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here