Telefon Pintar Punca Umur Remaja Tapi Dah Macam 30-an, Ini Sebabnya

Telefon Pintar Punca Umur Remaja Tapi Dah Macam 30-an, Ini Sebabnya | Pernah tak anda melihat seorang wanita lalu menyangkanya sebaya usia anda, tetapi rupanya mereka lebih muda 10 tahun atau pun lebih 15 tahun!

“X baru 16 tahun, tapi air mukanya nampak 25 tahun!”

Sindrom wanita nampak matang dan tua dari usia sebenar bukan kerana faktor penampilan yang lebih dewasa atau solekan semata-mata, tetapi ia lebih kepada wajah mereka sendiri yang nampak kusam berbanding wanita dahulu.

telefon pintar

Menurut portal Get The Gloss, wanita atau remaja moden nampak lebih berusia kerana telefon pintar.

Ya, anda tidak salah baca. Semuanya berpunca dari telefon pintar yang menghantui kehidupan majoriti masyarakat hari ini.

Dengan hampir 24 jam kita memegang telefon pintar, membuat panggilan video, bermesyuarat, berforum di Zoom, bersosial di Facebook, Instagram dan Twitter, menonton Netflix, bermain permainan online dan macam-macam lagi, sebenarnya mengancam wajah kita tanpa disedari.

Pancaran cahaya biru atau HEV (high energy visible) iaitu sejenis cahaya biru yang terhasil dari skrin peranti elektronik seperti telefon pintar, komputer, tablet dan televisyen adalah penyumbang utama masalah kulit pramatang (kedutan) serta kerosakan seperti melasma dan hiperpigmentasi.

Jika dulu kita cuma ingat HEV menganggu penglihatan sahaja, tetapi sebenarnya ia lebih teruk kerana boleh menyebabkan kulit wajah kusam dan cepat tua.

Jadi, bila dah tahu punca kulit wajah nampak tua, perlu kurangkan masa bersosial di alam maya ya.

BACA JUGA: Nak Kekal Sihat & Awet Muda? Boleh Amalkan Minuman Ni

You might also like

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.