Home All Pengetahuan Am Suka Kunyah Ais Petanda Seseorang Menghidapi Anemia

Suka Kunyah Ais Petanda Seseorang Menghidapi Anemia

Setiap manusia mesti ada tabiat tertentu yang sukar ditinggalkan, adakalanya ianya merupakan tabiat yang buruk dan boleh meninggalkan kesan tidak elok pada diri sendiri dalam tempoh yang panjang.

Ada sesetengah orang suka sangat kunyah ais. Sepertinya ia sudah menjadi tabiat apabila minum air yang berais, pasti ais akan dikunyah sampai habis. Bahaya tak kunyah ais? Dan apa yang menyebabkan seseorang suka kunyah ais?

Menurut salah seorang doktor yang menjadi pengasas kepada MedTweetMY iaitu sekumpulan doktor-doktor pakar yang banyak membantu menerangkan kepada masyarakat tentang masalah kesihatan iaitu Dr Khairul Hafidz habit kunyah ais adalah petanda kepada anemia.

Apa itu anemia?

Tabiat mengunyah ais ini pula dinamakan Pagophagia. ‘Pica’ adalah satu term perubatan yang membuatkan kita ingin mengunyah atau makan sesuatu yang tiada nilai nutrisi seperti ais, kapur, kertas, pasir, batu dan sebagainya.

Orang yang suka kunyah ais juga adalah pentanda badan mereka kekurangan zat besi. Jadi, jika anda atau sesiapa yang anda kenali suka sangat kunyah ais, lebih baik bawa pergi berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut. Bahaya Anemia yang sangat parah boleh mengakibatkan kerosakan jantung, otak dan organ tubuh lain, bahkan boleh menyebabkan kematian.

BACA JUGA: Doktor Ini Jelaskan Kenapa Kita Selalu Mengantuk Ketika Memandu

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here