Selalu Jumpa Lipan Dalam Rumah? Ini Sebab Tiada Kaitan Dengan Sihir & Cara Atasinya

Selalu Jumpa Lipan Dalam Rumah? Ini Sebab Tiada Kaitan Dengan Sihir & Cara Atasinya | Semua orang kalau sebut ada lipan dalam rumah mesti cuakkan? Apatah lagi kalau jenis lipan bara. Tengok pun dah cukup buat bulu roma kita meremang!

Tak kisahlah sama ada kecik atau besar, Kalau nampak je lipan dalam rumah mesti tak fikir panjang terus bunuh kan?

Lipan atau dalam bahasa Inggerisnya Centipede memang diakui sangat berbisa walaupun racunnya belum boleh dikategorikan tahap membunuh buat manusia .

Namun bagi kanak-kanak bawah 5 tahun atau warga emas, disengat lipan bukan suatu benda yang boleh di buat main, justeru segeralah dapatkan rawatan.

Secara ringkasnya lipan menggunakan ‘Forcipules’ ; dua kaki depan yang berbentuk seakan penyepit sebagai senjata utamanya. Ia akan menyuntik bisanya ke badan mangsa menggunakan forcipules sekiranya rasa terancam.

lipan dalam rumah

BACA JUGA: Inilah 10 Petua Jika Terkena Gigitan Serangga Berbisa Termasuk Lipan

Berbalik pada topik kita , kenapa boleh ada lipan dalam rumah?

Mengikut satu kajian, lipan hanya akan merayap ke tempat yang ada sumber makanan untuknya. Contoh-contoh makanan lipan adalah anai-anai , lipas , lalat dan labah-labah.

Jangan terkejut ! So kalau ada benda ni kat rumah korang, paham2 lah kenapa boleh ada lipan bukan?

Jadi untuk ambil pendekatan terbaik , cara mengelakkan kehadiran lipan adalah dengan memastikan rumah anda bersih dan bebas dari serangga-serangga perosak di atas terutamanya dalam bilik air dan kawasan lembap.

Untuk halang lalat dan labah-labah mungkin mudah. Namun dalam kes anai anai tak semua orang mampu nak buat pest control memandangkan kosnya pun ‘boleh tahan’

Jadi sebagai alternatif mungkin anda boleh gunakan petua di bawah untuk menghalau lipan :

#1 Garam

Taburkan garam yang anda di kawasan dan laluan yang selalu temui lipan. Kebiasaannya pastilah kawasan yang lembap bukan?

Biarkan saja garam tanpa perlu disapu dan mungkin anda boleh menambahnya dari semasa ke semasa jika perlu. Ulang sehingga anda rasa memang dah tak ada lagi lipan di rumah.

#2 Kapur Barus

Sama seperti garam anda hanya perlu menaburkan kapur barus di kawasan lembap untuk memastikan lipan tak datang lagi.

#3 Daun Pandan

Buat anda daun pandan berbau harum bukan? Namun untuk lipan ia adalah sebaliknya. Jadikan gunakan kelebihan ini dengan meletakkan daun pindah sebagai pelindung anda. Hiris daun pandan halus-halus dan letakkan ke dalam mangkuk. Lagi banyak kuantitinya lagi bagus.

Kemudian, mangkuk yang berisi hirisan daun pandan tu letakkan di setiap sudut rumah supaya lipan akan akan menjauhi rumah anda.

Harap petua di atas dapat membantu anda dalam menangani masalah lipan dalam rumah. Kongsikan kepada keluarga dan kenalan ok?

Selamat mengemas dan Selamat menghalau lipan!

You might also like
1 Comment
  1. […] BACA JUGA :: Selalu Jumpa Lipan Dalam Rumah? Ini Sebab Tiada Kaitan Dengan Sihir & Cara Atasinya […]

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.