Masuk Angin Ketika Berpantang, Jangan Buat Main-Main, Segera Buat Langkah Ini! - Petua Ibu

Masuk Angin Ketika Berpantang, Jangan Buat Main-Main, Segera Buat Langkah Ini!

Masuk Angin Ketika Berpantang, Jangan Buat Main-Main, Segera Buat Langkah Ini! | Ramai daripada kita hari ni selalu sangat mengabaikan tempoh waktu berpantang. Selalu ambil mudah dan selalu bersoal jawab mengapa dan mengapa sesuatu perkara itu dilarang.

Itulah peel wanita muda hari ni selepas bersalin. Sudahnya badan jadi lesu, tidak sihat dan akhirnya masuk angin, seram sejuk dan paling ditakuti jadi bentan!

Pun begitu ada wanita berpantang yang langsung tak ambil kisah masalah masuk angin ketika berpantang. Tidak langsung takut kesannya dikemudian hari. Mungkin sekarang anda tidak rasa akan kesannya. Bila usia makin bertambah, jangan pula nanti menyesal!

Bagi ibu berpantang, masalah sakit kepala adalah perkara biasa. Namun jangan pula dibiarkan berlarutan masalah ini. Sakit kepala biasanya terjadi disebabkan ibu yang tidak cukup tidur kerana menyusukan bayi di malam hari. Ketidakstabilan hormon ditambah dengan rehat yang tidak mencukupi juga membuatkan suhu badan ibu berubah.

masuk angin ketika berpantang

Kesan Masuk Angin Ketika Berpantang

Kesan daripada selepas bersalin juga membuatkan susu badan ibu berpantang menjadi turun naik dan tidak stabil. Akibatnya wanita berpantang akan mengalami sakit kepala atau pening-pening. Petua orang lama jangan sekali ditinggalkan. Menurut orang tua-tua, petua menggunakan limau nipis mampu mengatasi masuk angin ketika berpantang. Bagaimana?

  1. Ambil buah limau nipis atau limau kasturi, potong dan gosokkan ke kulit kepala.
  2. Biarkan sehingga kering kemudian barulah dicuci.
  3. Lakukan langkah ini sebelum mandi pada waktu pagi.
  4. Sebaiknya lakukan sebelum proses bertungku dilakukan.
  5. Selesai bertungku dan air limau nipis di kepala kering, bolehlah terus mandi dan bilas seperti biasa.

Mandi dengan menggunakan air herba seperti biasa juga amat disarankan. Jika sakit kepala kerana suhu badan, ikat rambut anda ketat- ketat dan tinggi. Cara ini menyebabkan muka anda turut tegang dan dapat menghindarkan sakit kepala. Angin juga tidak dapat masuk.
Selebihnya berpantanglah seperti biasa. Pastikan ibu memperolehi rehat yang mencukupi untuk menjaga bayi anda. Jagalah diri sendiri kerana kelaknya kita juga yang akan menanggungnya di kemudian hari!

Yang rasa mandi herba selepas bersalin tu terlalu rumit dan banyak memerlukan kos, boleh cuba fikirkan semula. Disini kami kongsikan mandian herba selepas bersalin yang paling asas. Rugi kalau masih nak bagi alasan untuk menjaga diri sendiri:

BACA JUGA :: Nasi Lemuni Untuk Ibu Tamat Berpantang, Elok Untuk Buang Lebihan Angin Dan Badan Kembali Segar.

You might also like
2 Comments
  1. […] dulu bersalin secara ceaser sebab fetal distress. Saya gunakan tungku yang sama (gandakan sukatannya) dan tambahkan daun sirih/mengkudu jika ada untuk tungku bahagian […]

  2. […] tepat lagi, sekiranya seorang ibu tidak menjaga kesihatan dengan baik dan melanggar pantang semasa dalam proses berpantang, dia akan berdepan dengan risiko bentan atau pun sakit […]

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.