Kucing Kencing Merata, Mencakar Bukan Sekadar Tanda Cemburu, Ini Mungkin Puncanya

SIAPA yang ada membela kucing di rumah pasti tahu dengan sikap si bulus ini yang cukup sensitif.

Sedikit perubahan di rumah seperti kemunculan individu berbeza, bayi yang baru lahir atau pemilik mempunyai haiwan kesayangan lain boleh memberi tekanan kepada si bulus ini.

“Ketika perkara itu berlaku dalam kawasan jajahan mereka, kucing ada cara tersendiri untuk menyatakan rasa tidak puas hati mereka,” kata pakar psikologi haiwan Angela Pruss.[expander_maker id=”1″ more=”Baca Selanjutnya” less=”Artikel Lain”]

Apa yang mungkin mereka lakukan? Pruss memberitahu jangan terkejut jika kucing anda tiba-tiba kencing atau buang air besar dengan sengaja di selimut bayi atau katil bagi menyatakan rasa cemburu.

Perbuatan mencakar orang juga adalah tanda dia tidak selesa dengan perubahan yang berlaku dalam kawasan ‘jajahannya’.

Tindakan kencing dan buang air besar di tempat tidak sepatutnya kata pakar itu adalah komunikasi biasa haiwan peliharaan ini dalam menunjukkan rasa marah dan sebagai pemilik anda perlu membuat beberapa kompromi.

kucingManusia perlu bijak berkompromi dengan kucing kesayangan mereka.

Bagaimanapun katanya, begitulah haiwan kesayangan anda menunjukkan tanda protes selain cuba mendekati individu baharu dalam kehidupannya.

“Di sinilah peranan pemilik bulus yang baru berkahwin sebagai contoh agar cuba membiasakan pasangan anda untuk bermanja dengan si bulus bagi membuatkan ia berasa selesa.

“Jika ia marah terpaksa tidur di tempat lain kerana biliknya menjadi bilik bayi, anda harus menyediakan tempat baharu yang selasa buatnya,” katanya lagi.

BACA: Nampak Remeh,Tapi Inilah Hukum Dosa Memelihara Kucing Yang Mengejutkan

Sementara itu, bagi yang baru menimang cahaya mata, Angela menyesyorkan agar tidak terburu-buru memperkenalkan mereka kerana ia boleh mendatangkan bahaya.

Sebaliknya, pemilik boleh membiarkan si bulus berasa selesa terlebih dahulu dan mengenali bau bayi bagi membuatkan ia berasa selesa dan selamat.

“Ada sesetengah kucing, ia tidak suka berkongsi ruang atau tuannya dengan orang lain. Jadi anda perlu bijak jika ingin memperkenalkan bayi kepada mereka,” jelasnya.[/expander_maker]

You might also like
2 Comments
  1. […] BACA: Kucing Kencing Merata, Mencakar Bukan Sekadar Tanda Cemburu, Ini Mungkin Puncanya […]

  2. […] BACA: Kucing Kencing Merata, Mencakar Bukan Sekadar Tanda Cemburu, Ini Mungkin Puncanya […]

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.