Home All Petua Kesihatan Diri Kerap Sakit Pinggang Tapi Tak Mahu Makan Ubat, Cuba Amalkan 5 Senaman...

Kerap Sakit Pinggang Tapi Tak Mahu Makan Ubat, Cuba Amalkan 5 Senaman Ringkas Ni!

2510
2

Kerap Sakit Pinggang Tapi Tak Mahu Makan Ubat, Cuba Amalkan 5 Senaman Ringkas Ni! | Semenjak sepuluh tahun lalu, pertama kalinya saya senam aerobik, melakukan gerakan regangan bahagian pinggang, perut, tangan dan kaki. Ketika itu saya mengalami masalah sakit pinggang yang sangat serius.

Sakit ini akan berulang bila-bila masa saja, sama ada bergerak cepat untuk mengambil benda-benda berat, boleh sakit secara tiba – tiba, jadi sejak itu saya tidak berani terlalu sering bersukan.

Satu kali saya sakit punggung yang sangat serius, saya akan berehat seharian di rumah, tapi rasa sakit itu tak kunjung hilang. Hal ini juga membuat saya kecewa. Dalam keadaan saya kecewa dalam mencari cara menghilangkan kesakitan ini, saya tiba-tiba teringat bahawa pernah melihat sebuah buku yang menulis tentang kesihatan, penulis tersebut berasal dari Jepun. Dalam buku itu tertulis latihan peregangan yang efektif untuk pengubatan sakit pingggang.

BACA JUGA: 3 Cara Mudah Untuk Menghilangkan Sakit Pinggang, Sakit Leher dan Otot

Jadi, saya pun mulai mencubanya. Anehnya, dua, tiga hari kemudian sakit punggung dan pinggang benar-benar berkurang! Mungkin takut sakit lagi maka hampir setiap pagi saya berusaha untuk melakukan latihan itu untuk mendapatkan hasil yang maksimum, kemudian bahkan jika saya melakukan senaman yang sedikit berat, saya juga tidak sakit pinggang seperti dulu lagi!

Jadi mesti ramai yang menderita masalah sakit yang sama seperti saya ingin tahu tentang senaman ini kan?

Kat sini saya berikan petua senaman yang anda boleh buat sendiri di rumah atau di mana-mana saja untuk legakan rasa sakit pinggang.

1. Senaman ringan pembuka acara

Ini senaman paling ringkas dan mudah untuk dilakukan pada awal sesi. Walaupun ianya mudah bagi orang yang tak teruk sangat masalah sakit pinggang tu. Tapi jika tahap sakit tu kuat, senaman ini menjadi perit dan menyakitkan juga.

sakit pinggangBaring dalam kedudukan seperti tertera pada gambar di atas. Rapatkan tangan serta keseluruhan tulang belakang dari bawah sampai kepala, pada lantai. Dengan posisi kaki seperti dalam gambar itu, mula kemutkan kedua-dua pinggul anda naik ke atas sedikit.

Pastikan hanya bahagian pinggul sahaja yang terangkat naik, anggota lain kekal melekat pada lantai.

Tahan kemutan dalam keadaan pinggul terangkat itu selama 10 ke 20 saat dan turun semula perlahan-lahan.

Ulang lagi proses yang sama sehingga 5 ke 10 kali. Bergantung sehingga ke tahap mana anda rasa semakin selesa melakukannya.

2. Senaman tarik paha ke dada

Setelah selesai buat senaman pembukaan di atas, anda boleh mulakan senaman ini pula.

Sama macam posisi tadi dengan keadaan bengkokkan kaki dan naikkan kepala lutut ke atas. Angkat perlahan-lahan peha anda menuju ke bahagian dada.

sakit pinggangPastikan tulang belakang rapat ke lantai dan hanya kaki sahaja yang diangkat ke atas. Gunakan tangan untuk tarik peha sehingga mencecah dada. Buat perlahan-lahan setakat mana yang anda mampu. Bertahan selama 10 ke 20 saat, kemudian turunkan semula kaki ke bawah.

sakit pinggangUlang semula sehingga 5 ke 10 kali mengikut rasa sedap anda.

3. Senaman sengetkan kaki

Untuk senaman ini, masih dalam posisi yang sama seperti senaman no 1 dan no 2 di atas. Anda perlu turunkan perlahan-lahan kedua-dua kaki anda ke kanan sehingga mencecah lantai. Tahan di situ selama mungkin. Seminit atau dua minitpun tak apa.

sakit pinggangPastikan semua anggota lain melekat rapat pada lantai dan hanya kaki sahaja yang bergerak perlahan-lahan turun ke lantai. Jangan paksa dan jangan keraskan badan. Lembutkan badan supaya anda rasa tenang dan relaks.

sakit pinggangSelepas itu pacakkan semula kaki anda pada posisi asal tadi untuk turun pula ke sebelah kiri. Sama macan tadi. Tenangkan diri jangan keraskan badan, turun perlahan-lahan sampai mencecah lantai dan tahan kat situ antara seminit atau dua minit.

sakit pinggangAnda perlu ulang senaman tersebut antara 5 ke 10 kali mengikut kesedapan rasa atau kelegaan yang diberikan oleh aktiviti itu.

4. Senaman angkat badan

Masih dalam keadaan melunjur atas lantai. Tapi kali ini anda perlu balikkan badan meniarap rapat ke lantai. letakkan tapak tangan kedua-dua sisi kiri dan kanan seperti mahu angkat badan naik ke atas.

sakit pinggangSecara perlahan-lahan, anda perlu angkat badan naik sedikit demi sedikit sehingga ke tahap paling tinggi yang boleh, kalau boleh sehingga tangan anda lurus. Pastikan bahagian pinggang ke bawah melekat rapat pada lantai tidak bergerak.

sakit pinggangTahan 10 ke 20 saat dan turunkan semula badan anda perlahan-lahan rapat semula ke lantai. Ulang lagi senaman tersebut antara 5 ke 10 kali mengikut rasa sedap anda.
Ingat ! jangan paksa diri kat tak boleh buat senaman ini. Jika anda rasa sakit sangat, hentikan dan beralih pada senaman lain pula.

5. Senaman mengeliat kucing

Ini satu senaman yang paling melegakan dan terakhir yang anda perlu buat. Buat kedudukan seperti seekor kucing dengan tangan tegak dan kepala lutut pada lantai (lihat gambar).

Naikkan badan anda melengkung perlahan-lahan ke atas setinggi yang boleh dan tahan kat situ selama 10 ke 20 saat. Pastikan anda tundukkan kepala ke bawah. Selepas itu turunkan perlahan-lahan badan anda sehingga melengkung ke bawah pula.

sakit pinggangNaikkan bahagian pinggul ke atas setinggi mungkin dan kepala anda juga perlu mendongak ke atas setinggi mungkin. Tahan semalam 10 ke 20 saat. Kemudian naikkan semula badan melengkung ke atas macam tadi dan tahan kat situ.

sakit pinggangBegitulah diulang naik dan turun sebanyak 5 ke 10 kali mengikut rasa sedap yang dihasilkannya. Anda boleh ulang kesemua senaman dari yang pertama sampai yang ke lima ini setiap sejam atau dua jam sekali, seandainya tahap sakit pinggang agak teruk.

Jika tak berapa teruk sangat, anda boleh buat dua atau tiga kali sehari. Boleh juga buat sebagai satu senaman rutin anda dan tak payah nak tunggu sakit pinggang baru nak buat.

Senaman betulkan kedudukan pinggul

Ini senaman bonus jika anda sakit pinggang dan tak boleh tegakkan badan. Anda mungkin senget ke kiri atau ke kanan, kalau tegakkan badan rasa tak selesa dan senggal.

Jika jadi begitu, cuba berdiri tegak menghadap dinding atau tiang. Lembutkkan keseluruhan badan.

Dalam keadaan bahagian pinggang sehingga ke bawah tetap pada kedudukannya, alihkan perlahan-lahan bahagian pinggang ke atas (badan) ke kiri sejauh mungkin.

Kekal di situ dalam 10  ke 20 saat. Kemudian pergi ke kedudukan asal yang lurus tadi semula.

Kemudian, ulang senaman yang sama untuk alih badan ke kanan pula. Buat perlahan-lahan dan jangan paksa diri. Sama seperti senaman yang lain, anda perlu ulang dalam 5 ke 10 kali.

Biasanya jika anda tersenget-senget sebab sakit pinggang, akan lega selepas buat senaman ini.

Sangat mudahkan, tetapi jangan terlalu memaksa badan untuk melakukan kesemua dengan sempurna. Lakukan perlahan-lahan sehingga anda mencapai keselesaan. Kita tidak mahu menambah kesakitan pada bahagian otot yang lain.

Artikel ini hanya bersifat informasi tambahan kepada yang tidak mahu mengambil ubat tahan sakit setiap kali mengalami sakit pinggang dan punggung. Anda boleh mendapatkan khidmat nasihat dari pakar sebelum melakukan senaman ini. Semoga bermanfaat.

BACA JUGA: Awas !! Inilah 7 Makanan Yang Sebabkan Anda Berisiko Diserang Penyakit Buah Pinggang

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here