Home All Pengetahuan Am Sebenarnya Ada Keburukan Minum Teh Cendawan Mekah, Ni Cara Betul Nak Dapatkan...

Sebenarnya Ada Keburukan Minum Teh Cendawan Mekah, Ni Cara Betul Nak Dapatkan Khasiatnya

946
0
Sebenarnya Ada Keburukan Minum Teh Cendawan Mekah

Sejak beberapa tahun ini ramai pula orang menjaja cerita tentang kebaikan pengambilan cendawan mekah sebagai minuman sihat.

Dalam bahasa Inggerisnya digelar Kombucha, ramai individu pengamalkan minuman ini sebagai minuman sihatyang tidak kurangnya bisa membantu menjaga kecantikan luar dan dalam disebabkan kandungan antioksidannya.

Namun, apa yang ramai tidak tahu, ia juga memiliki keburukan tersendiri yang bisa menyerang manusia secara halus. Apakah impak negatifnya? Ikuti penjelasan ni:

Apa Itu Teh Kombucha?

Teh kombucha adalah teh hasil fermentasi larutan teh dengan gula yang kemudian ditambahkanstarter mikrob, iaitu bakteri Acetobacter xylinum dan beberapa ragi jenis Saccharomyces cerevisiae, Zygosaccharomyces bailii, dan  Candida sp. 

Akibat proses fermentasi yang terjadi, teh kombucha mengandung pelbagai zat seperti asam asetat, folat, asam amino esensial, vitamin B, vitamin C, dan alkohol.

Banyak yang menyebut teh kombucha sebagai teh cendawan mekah kerena teh yang dibiarkan ‘berjemur’ dulu dalam proses pembuatannya. Waktu yang diperlukan untuk fermentasi teh ini adalah sekitar 8 hingga 12 hari pada suhu 18 hingga 2 darjah celcius, namun pada lingkungan yang suhunya lebih tinggi, maka fermentasi akan berkerja lebih cepat.

Tempoh fermentasi akan mempengaruhi kualiti fizikal, kandungan, dan rasa teh. Dalam teh kombucha 400ml mengandungi jumlah tenaga sebanyak 60 kalori.

Manfaat Minum Teh Kombucha

Banyak pendapat mengatakan teh kombucha memiliki banyak manfaat, seperti untuk pencernaan, menurunkan risiko arterosklerosis, dan membantu mengeluarkan racun dari tubuh. Sebahagian besar manfaat teh kombucha didapati dari hasil penelitian yang dilakukan pada binatang.

Dari penelitian yang dilakukan pada binatang, terlihat bahawa teh kombucha memiliki pelbagai faedah bagi kesihatan -sebagai antioksidan, antibakteri, memperbaiki mikroflora usus, dan dapat meningkatkan ketahanan tubuh serta menurunkan tekanan darah.Selain penelitian yang dilakukan pada binatang, beberapa kelompok yang mengonsumsi kombucha secara rutin mengaku bahawa teh kombucha memiliki impak baik untuk kesehatan, seperti dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh, mencegah kansser, dan meningkatkan fungsi sistem pencernaan dan hati.

Teh kombucha juga memiliki kandungan bakteri probiotik, yang merupakan bakteri baik untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh. Namun, untuk mempertahankan fungsi bakteri probiotik, maka teh kombucha seharusnya melalui proses pasteurisasi atau proses pemanasan untuk menghilangkan bakteri-bakteri jahat lainnya.

BACA JUGA :: Ini Bahaya Kerap Bagi Anak Minum Teh, Tumbesaran Boleh Terbantut Sebab Tak Cukup Zat!

Cendawan Mekah

Impak Negatif Mengamal Minuman Teh Kombucha Atau Cendawan Mekah

Walaupun ramai mengatakan teh cendawan mekah baik untuk kesihatan, sisi sebaliknya yang ditemui pakar menyatakan bahawa teh ini mampu menimbulkan impak kurang baik untuk tubuh seperti sakit perut setelah meminumnya, infeksi, dan alergi.

Bakteri yang ada di dalam teh cendawan mekah dapat menyebabkan infeksi pada orang yang ketahanan tubuhnya rendah. Ia juga menimbulkan sakit perut, infeksi akibat bakteri yang ada di teh kombucha, alergi, permukaan kulit menguning, mual, muntah, sakit kepala.

Pernah muncul laporan bahwa di Iran terdapat 20 orang yang terkena penyakit Anthrax akibat minum teh kombucha. Bahkan pada tahun 199, Center for Disease Control mengeluarkan kenyataan bahawa teh kombucha merupakan penyebab dari asidosis metabolik yang terjadi pada kelompok wanita tersebut.

Asidosis metabolik merupakan keadaan di mana darah terlalu banyak mengandung asam, kerana pengambilan makanan yang terlalu banyak mengandungi asam, seperti teh kombucha.

Selain itu, penggunaan teh kombucha harus diperhatikan dan diawasi untuk penderita penyakit tertentu, seperti penderita diabetes, alkoholism, dan sindrom iritasi usus. Pada penderita diabetes, meminum teh kombucha bisa mempengaruhi gula darah, hingga menyebabkan penurunan kadar gula darah dalam tubuh (hipoglikemia). Teh ini juga tidak sesuai diminum orang yang sedang mengalami cirit serta penderita Irritable Bowel Syndrome, kerana teh ini mengandung kafein yang tinggi dan hal ini dapat memburukan penyakit yang ada.

Bagaimana Hendak Meminum Teh Cendawan Mekah Secara Selamat?

Walaupun ada yang membuktikan manfaat teh cendawan mekah bagi tubuh, namun kebersihan serta kualiti teh harus dijaga agar tidak menimbulkan impak buruk, seperti keracunan atau infeksi akibat bakteri.

Sebaiknya, teh kombucha perlu melalui proses pasteurisasi atau pemanasan untuk membunuh bakteri jahat yang terkandung di dalamnya. Selain itu, memang masih diperlukan penelitian ilmiah yang lebih lanjut untuk membuktikan manfaat pengambilan teh cendawan mekah.

Semoga bermanfaat untuk semua!

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here