Bahaya, Jangan Campurkan 5 Makanan Ini Dengan Madu

Selain mempunyai rasa yang sedap, madu juga mengandungi banyak khasiat serta protein yang baik untuk kesihatan. Dan disebabkan itu, madu sering dicampurkan dengan berbagai makanan sebagai penambah rasa dan khasiat.

Namun begitu, ada beberapa makanan tertentu yang tidak boleh dicampurkan dengan madu kerana boleh menghilangkan khasiatnya serta memudaratkan. Perlu diketahui, madu adalah pemanis semulajadi yang mengandungi khasiat ubat semulajadi.

Menurut Ayurveda, ilmu kesihatan dari India. Madu dikenali sebagai yogavahi atau katalis yang membawa sifat ubat jika dicampurkan di dalam makanan tetapi sifat tersebut akan hilang/ mati jika ia dicampurkan dengan makanan yang salah. rosakkan manfaat madu, rosak khasiat madu, khasiat madu berubah, fungsi madu, jangan campur bahan ini dengan madu, jangan campur madu dengan lobak, jangan campur madu dengan minyak ghee

Ini antara makanan yang tidak boleh dicampurkan dengan madu.

1. Madu dengan ghee (minyak sapi)

Madu dan ghee tidak dianggap sebagai kombinasi yang ideal. Menurut Ayurveda, jika kedua komponen ini dicampurkan ia akan membawa padah.

2. Madu dengan lobak

Menurut Ayurveda, mencampurkan lobak dan madu bisa membentuk zat beracun di dalam tubuh. Jika Anda menambahkan madu pada salad, pastikan salad anda tidak mempunyai lobak.

3. Madu dengan daging

Mencampurkan madu dengan produk daging sangat dilarang kerana dapat menyebabkan beberapa masalah kesihatan ketika dikonsumsi bersama.

4. Menambahkan madu ke dalam air mendidih

Menambahkan madu ke dalam air panas dapat menyebabkan kenaikan dari hydroxymethyl furfuraldehyde (HMF) yang dapat meningkatkan toksik pada tubuh manusia.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

No Responses

Add Comment