Home All Petua Kebersihan Diri Buat Sementara Elak Pakai Cincin, Gelang Atau Jam Untuk Kurangkan Risiko Jangkitan...

Buat Sementara Elak Pakai Cincin, Gelang Atau Jam Untuk Kurangkan Risiko Jangkitan Wabak

17231
1
Buat Sementara Elak Pakai Cincin, Gelang Atau Jam Untuk Kurangkan Risiko Jangkitan Wabak

Buat Sementara Elak Pakai Cincin, Gelang Atau Jam Untuk Kurangkan Risiko Jangkitan Wabak | Rutin membasuh tangan cukup penting ketika ini untuk mengelak pemularan wabak Covid 19 yang semakin merebak.

Namun kebersihan tangan selepas dibasuh mungkin tidak sampai ke tahap maksimum sekiranya anda pakai cincin, gelang tangan atau jam.

Perkara ini dijelaskan oleh Pakar Perubatan, Sakinah Sulong dalam satu laporan di Mstar. Pemakaian cincin dan gelang katanya boleh menyebabkan rutin pembersihan tangan jadi tidak sempurna.

“Kebersihan tangan sangat penting. Pemakaian cincin dan gelang boleh mengganggu bila kita nak cuci tangan selalu. Malah virus pun boleh melekat pada permukaan barang kemas ini,”katanya.

Penjelasan ini diperkukuhkan lagi dengan beberapa kajian yang telah dibuat sebelum ini.

Menurut laporan Insider kajian yang dibuat di Georgia State Universiti tahun 2018 mendapati pekerja kesihatan yang pakai cincin semasa melakukan pekerjaan menyebabkan bahagian yang terlindung oleh cincin menjadi tempat pembiakan kuman.

Kajian juga mendapati hasil basuhan tangan mereka yang tidak memakai cincin lebih bersih dari kuman berbanding dari mereka yang memakai cincin.

Buat Sementara Elak Pakai Cincin, Gelang Atau Jam Untuk Kurangkan Risiko Jangkitan Wabak

Tak efektif walau sudah pakai hand sanitizer

Pemakaian hand sanitizer juga boleh menjadi kurang efektif jika mengenakan cincin.

Kajian yang dibuat pada tahun 2003 mendapati jururawat yang memakai cincin dan menggunakan hand sanitizer, atau membasuh tangan dengan sabun antibakteria tetap mempunyai kuman selepas dibasuh berbanding mereka yang tidak memakai cincin walaupun menggunakan prosedur pembersihan yang sama.

Buat Sementara Waktu Tidak Perlu Pakai Cincin dan Aksesori Lain

Membuka cincin, gelang dan jam semasa membasuh tangan dan kemudian memakainya semula juga bukan tindakan yang bijak. Ia boleh menyebabkan tangan kembali tercemar dengan kuman sekiranya cincin tersebut sudah dicemari kuman dan tidak dibasuh.

Oleh itu adalah lebih elok tidak memakai cincin, gelang dan juga jam buat sementara.

INFO

COVID-19 baru ini boleh dikesan selama dua hingga tiga hari pada plastik dan keluli tahan karat, dan sehingga 24 jam pada kadbod.

Sumber: insider.com & Mstar

TERUSKAN MEMBACA

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here