Cara Mudah Buat Tonik Untuk Rambut Lebih Panjang Dan Kuat

Kita semua terutama kaum wanita mesti menggunakan minyak rambut kan? Tapi hanya beberapa yang rambut tidak boleh ditangani dengan hanya menggunakan minyak rambut sahaja.

Semua masalah ini menyebabkan pengurangan pertumbuhan rambut semulajadi. Oleh itu, kali ini kami kongsi cara mudah menghasilkan tonik rambut semulajadi dengan beberapa ramuan yang mudah didapati.

Ternyata, dengan hanya beberapa bahan semulajadi, tonik ini berfungsi secara luar biasa untuk semua jenis rambut dan juga selamat untuk rambut yang berwarna. Jadi apa tunggu lagi? Dah bersedia nak rawat rambut untuk jadi lebih panjang dan kuat? Jom!

Bahan-bahan:

Amla:
Amla (gooseberry India) menjadikan rambut kuat dan hebat untuk pertumbuhan rambut. Ia juga berfungsi sebagai bahan anti-kelemumur. Ia boleh menangani pelbagai masalah rambut seperti kusam, rambut kasar, kulit kepala kering, kehilangan rambut, hujung berpecah.

Minyak kelapa:
Minyak kelapa adalah minyak rambut terbaik untuk semua jenis rambut. Ia menjadikan rambut licin dan lembut. Ia memberikan khasiat yang mendalam untuk rambut kering dan menjaga rambut kuat dari dalam. Juga, ia menggalakkan pertumbuhan rambut dan mengawal rambut gugur.

Minyak zaitun:
Minyak zaitun adalah bahan penjagaan rambut yang sangat terkenal. Ia menjadikan rambut halus dan berfungsi sebagai perapi semulajadi.

Bawang putih:
Bawang putih melawan kuman dan jangkitan. Ia menggalakkan pertumbuhan rambut dan mengawal rambut gugur. Ia sebenarnya membantu menggalakkan peredaran darah kulit kepala dan menjadikan ia sihat. Ia menjadikan kelemumur rambut bebas dan segar.

Vitamin E
Vitamin E mengekalkan rambut yang sangat lembut dan mudah diurus. Ia adalah bahan yang hebat untuk menggalakkan pertumbuhan rambut. Ia menjadikan rambut berkilat dan berkilat. Ia juga mengurangkan keguguran rambut.

Langkah-langkah:

1. Letakkan 2 sudu besar minyak kelapa dalam kuali panas dan tambah 1/3 cawan minyak zaitun itu. Rebus campuran selama 1 minit.tonik rambut, rambut panjang dan kuat, petua untuk rambut panjang dan kuat, petua tonik rambut, cara buat tonik rambut

2. Masukkan pasta bawang putih dalam kuali itu dan campurkan dengan minyak dengan baik. Biarkan ia masak selama beberapa minit.tonik rambut, rambut panjang dan kuat, petua untuk rambut panjang dan kuat, petua tonik rambut, cara buat tonik rambut

3. Masukkan Amla dicincang dalam kuali itu dan kacau dengan baik.tonik rambut, rambut panjang dan kuat, petua untuk rambut panjang dan kuat, petua tonik rambut, cara buat tonik rambut

4. Goreng semua bahan, sehingga mereka akan menjadi coklat.tonik rambut, rambut panjang dan kuat, petua untuk rambut panjang dan kuat, petua tonik rambut, cara buat tonik rambut

5. Apabila campuran kelihatan coklat, matikan api.tonik rambut, rambut panjang dan kuat, petua untuk rambut panjang dan kuat, petua tonik rambut, cara buat tonik rambut

6. Tapis minyak menggunakan kain muslin / kain katun dan pasangkan kain dengan baik.tonik rambut, rambut panjang dan kuat, petua untuk rambut panjang dan kuat, petua tonik rambut, cara buat tonik rambut

7. Sekarang ambil kapsul vitamin E 2 dan tambah minyak.

8. Simpan tonik dalam balang untuk kegunaan selanjutnya.

Pesanan:
Oleh kerana ini adalah tonik rambut, anda boleh menggunakannya secara langsung di seluruh kulit kepala dan akar rambut anda. Urut perlahan-lahan selama 10-15 minit dan simpannya semalaman. Pada keesokan harinya, basuh rambut anda dengan baik. Kerana ia mempunyai bau bawang putih yang kuat, jadi perlu mencuci menggunakan syampu yang baik. Juga, anda boleh campurkan tonik ini dengan minyak rambut biasa anda seperti minyak badam atau minyak kelapa.

BACA JUGA: Petua Buang Kotoran Degil Dan Daki Pada Kulit Kepala Dengan Kulit Tembikai

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

Add Comment