Cara Masak Bubur Pulut Hitam Yang Sedap, Cepat & Tak Berjelatah

Cara Masak Bubur Pulut Hitam Yang Sedap, Cepat & Tak Berjelatah | Bubur pulut hitam yang anda masak tidak sempurna seperti diharapkan walaupun sudah menggunakan beras pulut yang baik dan santan yang segar.

Jangan risau ini ada tip mudah yang boleh membantu menyelesaikan masalah Bubur Pulut Hitam yang masih berjelatah (keras) dan cair.

Diharapkan dengan tip mudah Bubur Pulut Hitam anda menjadi lebih lembut, pekat dan lemak manis seperti yang diharapkan:-.

BACA: Rasa Kenyal & Manis Kelapa, Ini Resipi Kuih Abok-Abok Utara Juadah Berbuka!

1. Pilih Beras Pulut Hitam Kualiti.
Beras pulut hitam yang keras, halus dan bewarna hitam pekat adalah yang terbaik. Semakin keras dan hitam pulut, semakin tinggi kandungan kanjinya. Sebaiknya, cuci bersih beras pulut hitam sebelum direbus.

2 Rendam Pulut Semalaman
Agar pulut hitam masak sempurna dan tidak tidak berjelatah semasa di rebus, anda perlu rendam dahulu pulut hitam sekurang-kurangnya enam jam atau semalaman sebaik-baiknya. Dengan cara ini tekstur pulut lebih mudah lembut dan proses memasak menjadi cepat dari biasa..

bubur pulut hitam

3. Sentiasa Kacau Bubur Semasa Di Masak
Setelah pulut yang anda rebus kembang sekata, masukkan bahan campuran seperti santan, gula, daun pandan dan sedikit garam. Anda perlu sentiasa kacau bubur untuk mengelakkan ia berkerak atau melekat pada periuk. Jika terlalu pekat tambah santan jika terlalu pekat.

4. Tambahkan Tepung Jagung Jika terlalu cair
Selepas santan dimasukkan dalam bubur masih cair, anda boleh tambahkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan sedikit air. Kecilkan api dan masukkan dalam bubur dan terus kacau rata hingga kuah menjadi pekat seperti diinginkan.

BACA: “Biasalah Kalau Kita Memasak,” Permaisuri Agong Kongsi Pengalaman Belajar Masak Ketika Kecil

You might also like

Leave A Reply

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Your email address will not be published.