Home All Petua DIY Baja Organik Dari Kulit Telur & Kulit Pisang

Baja Organik Dari Kulit Telur & Kulit Pisang

Baja Organik Dari Kulit Telur & Kulit Pisang 1

Kulit telur kering mengandung sekitar 95% kalsium karbonat dengan berat 5,5 gram. Kulit telur juga terdiri daripada 97% kalsium karbonat. Selain itu, rerata dari kulit telur mengandung 3% fosfor dan 3% terdiri atas magnesium, natrium, kalium, seng, mangan, besi, dan tembaga. Kandungan kalsium yang cukup besar berpotensi untuk dimanfaatkan sebagai pupuk organik bagi tanaman.

Hasil analisis dalam kandungan tanah, kulit telur menunjukkan kandungan kalsium terdiri atas kalium, kalsium, fosfor, dan magnesium, masing-masing sebesar 0,121; 8,977; 0,394; 10,541%. Kalsium (Ca) pada tanaman berperan untuk merangsang pembentukan bulu akar, mengeraskan batang tanaman, dan merangsang pembentukan biji.

Secara umum, kulit pisang banyak mengandung karbohidrat, air, vitamin C, kalium, lutein, anti-oksidan, kalsium, vitamin B, lemak, protein, beragam vitamin B kompleks di antaranya vitamin B6, minyak nabati, serat, serotonin dan banyak lagi lainnya.

Cara membuat:

1. Pastikan kulit telur adalah bersih dari najis sebab kita nak guna blender dapur dan kulit telur adalah dalam keadaan kering sepenuhnya.

Baja Organik Dari Kulit Telur & Kulit Pisang 2

2. Begitu juga dengan kulit pisang, pastikan ianya adalah kering (kehitaman).

Baja Organik Dari Kulit Telur & Kulit Pisang 3

3. Blend satu persatu iaitu asingkan antara 2 kulit tersebut. Anda boleh campur sebelum membaja di dalam bekas yang lain. Mudah sahaja.

Baja Organik Dari Kulit Telur & Kulit Pisang 4

LEAVE A REPLY

Amaran:
Pihak kami tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.
Please enter your comment!
Please enter your name here