Nasi Lemuni Untuk Ibu Tamat Berpantang

Ibu muda mungkin baru dengar nasi lemuni ini. Pokok lemuni sejenis pokok herba banyak dijumpai di kampung-kampung. Di pekan agak sukar mahu temuinya. Ada juga pencinta herba yang menanam untuk dijadikan campuran nasi ulam.

Rupa-rupanya daun lemuni ini amat bermanfaat untuk ibu selepas bersalin yang dah nak habis pantang. Ini perkongsian resepi berpantang daripada Puan Zahwani Mohd Nor. Katanya ini resepi turun temurun.

“Pernah tak dengar nasi daun lemuni. Kalau orang utagha ni besa sangat dah ni. Kak Wani orang Melaka. Tapi disebabkan campuran dari Perak (sebelah mak), biasa jugalah dengar nasi daun lemuni ni. Terutama sekali masa dalam pantang.”

”Kisahnya, di bahagian Melaka, susah sikit nak jumpa pokok daun lemuni. Tiga kali bersalin, akhirnya berjodoh juga. Dapat makan nasi daun lemuni sebab pokoknya baru dapat hidup. Syukur. Nak tau macam mana rupa pokok lemuni, tengok kat gambar bawah ni.”

nasi lemuni, resepi tamat pantang, resepi berpantang, resepi orang pantang, masakan orang pantang, makanan orang pantang
Kenapa Nasi Daun Lemuni

Ada banyak sangat khasiat. Bagus untuk peredaran darah. Adat orang tua-tua yang menjaga orang berpantang ni, nasi lemuni ini dibuat apabila sudah cukup 42 dan 44 hari berpantang.

AWAS!

Nasi lemuni tak sesuai untuk mereka yang mudah pitam. “Masak untuk orang boleh. Baca dan Share resepi Kak Wani untuk orang lain pun boleh sangat.

“Ini resepi tok nenek turun temurun ni. Doakan susur galur Kak Wani semoga dicucuri rahmat Allah selalu. Okey.”

“Nasi ini bagus untuk membuang angin dalam badan dan menjadikan badan ibu rasa lebih ringan dan segar. Sila expect untuk berlaku angin ribut puss puss dalam badan anda. Kalau makan berjemaah bersama keluarga, lepas makan duduk dalam jarak jauh naaa.”.

BACA JUGA: Petua Kurma Merah Bagus Untuk Kesihatan Dalaman Wanita

Bahan-bahan Nasi Lemuni Untuk Ibu Tamat Pantang

  • Segenggam daun lemuni
  • Jintan manis
  • Jintan putih
  • Lada hitam
  • Halba
  • 1 inci halia
  • 3 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih
  • 3 cawan beras
  • Santan
  • Garam

Follow cara-caranya:

  1. Kisar halus bahan kecuali santan dan garam.
  2. Basuh beras dan toskan
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam beras tadi
  4. Campurkan santan dan sukat air secukupnya.
  5. Masak seperti masak nasi lemak. Jangan lupa perasakan dengan garam ye.

nasi lemuni, resepi tamat pantang, resepi berpantang, resepi orang pantang, masakan orang pantang, makanan orang pantang

Makan Nasi Lemuni Dengan Lauk Ikan Berempah

 

Nasi lemuni untuk ibu berpantang sesuai dimakan bersama lauk ikan berempah. Caranya seperti di bawah:-

BACA JUGA: Buat Perencah Nasi Goreng Lebih Sedap Dan Cepat

Sediakan Bahan-bahan Lauk Ikan Berempah:

  • Ikan seperti ikan merah
  • Jintan manis
  • Jintan putih
  • Lada hitam
  • Halia
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Kunyit
  • Santan

nasi lemuni, resepi tamat pantang, resepi berpantang, resepi orang pantang, masakan orang pantang, makanan orang pantang

Cara-caranya:

  1. Goreng ikan merah seperti biasa dan ketepikan
  2. Semua bahan kecuali ikan dikisar halus.
  3. Tumis bahan kisar hingga naik minyak
  4. Tambahkan santan
  5. Masukkan ikan goreng tadi.
  6. Reneh sehingga kuah agak kering

nasi lemuni, resepi tamat pantang, resepi berpantang, resepi orang pantang, masakan orang pantang, makanan orang pantangNasi daun lemuni dengan ikan rempah siap dihidang dan dimakan panas-panas untuk ibu menamatkan lauk pantangnya. Selamat mencuba!

Sumber / Foto : Facebook Zahwani Mohd Nor

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

Add Comment