Inilah Punca Tahi Telinga Keras Dan Cara Berkesan Bersihkan Lubang Telinga Tersumbat

Tahi telinga adalah bahan seperti lilin yang secara semulajadi ditemui dalam telinga bahagian dalam, yang melindungi daripada bakteria dan zarah lain atau organisme yang dapat merosakan bahagian dalaman yang halus. Selain itu, lilin bertindak sebagai pelincir semulajadi untuk saluran telinga dan telinga.

Tapi ada waktunya apabila tahi telinga dalam dalam jumlah besar, yang boleh menyebabkan ketidakselesaan dan menyebabkan iritasi, pening, kehilangan pendengaran, perasaan bahawa ada sesuatu yang tersangkut di telinga, dan gatal-gatal. Itu sebabnya anda perlu secara berkala membersihkan telinga anda untuk membuang tahi telinga berlebihan.

APA YANG MENYEBABKAN TAHI TELINGA TERKUMPUL BANYAK?

Sebelum kita berbicara tentang cara anda boleh membuang tahi telinga di rumah, penting untuk mengetahui apa yang menyebabkan ketidakselesaan kepada anda hasil penumpukan kotoran telinga. Tahi telinga boleh menjadi gangguan atau menjengkelkan ketika membentuk sumbatan dalam saluran telinga.

Penyumbatan ini biasanya berlaku apabila anda menggunakan putik kapas seperti Q-tips secara teratur untuk membersihkan telinga anda, memaksa tahi telinga bergerak lebih ke dalam liang telinga dan berkumpul.Orang yang secara teratur mengenakan penutup telinga atau fon kepala earbud juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk pengumpulan berlebihan kotoran telinga.

APAKAH GEJALA TERLALU BANYAK TAHI TELINGA?

Ketika terlalu banyak lilin dibina di telinga anda, anda mungkin akan mengalami beberapa gejala berikut:

1 .Gatal di dalam saluran telinga
2. Merasa seperti telinga anda penuh
3. Pening

PENDENGARAN

Untuk mengelakkan derita akibat daripada berlebihan penumpukan kotoran telinga, sangat penting untuk anda membersihkan mereka secara teratur dan menghapuskan kotoran telinga sehingga tidak tersumbat. Sebaiknya anda mengelakkan menggunakan Q-tips atau putik kapas, dan sebaliknya cuba rawatan rumah di bawah untuk menghapuskan kotoran telinga.

1. Larutan garam
Larutan garam adalah pilihan bagus untuk menghilangkan kotoran telinga. Yang perlu anda lakukan adalah untuk mencampurkan satu sudu teh garam (7.5 g) di ½ cawan air (100 ml). Kemudian hanya rendam bola kapas dalam larutan dan membiarkan beberapa titis jatuh ke telinga anda apabila anda condongkan kepala ke satu sisi. Tahan kedudukan ini selama beberapa minit untuk membiarkan cecair menembusi liang telinga dan melembutkan lilin. Kemudian sengetkan kepala anda ke arah yang berlawanan dan menggunakan tisu untuk menangkap cecair seperti mengalir keluar.

2. Minyak parafin
Salah satu rawatan rumah yang paling selamat dan paling berkesan untuk menghilangkan kotoran telinga adalah minyak parafin, yang dijual di farmasi. Yang perlu anda lakukan adalah panaskan 2-3 sudu makan minyak ini di atas api lilin. Jatuhkan beberapa titis di telinga anda dan berbaring diam selama beberapa minit. Kemudian gunakan air panas untuk membersihkan kesan lilin. Lakukan ini selama tiga hari berturut-turut untuk benar-benar membuang penumpukan tahi telinga.

3. Hidrogen peroksida
Campur bahagian yang sama daripada hidrogen peroksida dengan air. Pastikan hidrogen peroksida adalah tersedia secara komersial dengan 3% kekuatan. Letakkan beberapa titik di telinga anda dan menggeleng-gelengkan kepala anda dengan lembut untuk membiarkannya menembusi liang telinga. Biarkan titis dalam selama beberapa minit sebelum sengetkan kepala anda ke sisi berlawanan supaya saluran cecair keluar.

4. Gliserin
Gliserin adalah produk semulajadi yang membantu melembutkan tahi telinga untuk dihapuskan lebih mudah. Anda boleh menemuinya di farmasi dan menggunakan empat titik di setiap telinga, tiga kali sehari untuk hasil terbaik.

5. Cuka dan alkohol
Campur bahagian yang sama cuka putih dan alkohol dalam mangkuk kecil. Celupkan bola kapas ke dalam campuran dan masukkan beberapa titis untuk setiap telinga.

6. Minyak zaitun
Minyak zaitun adalah bahan lain yang bagus membantu melembutkan tahi telinga dan memudahkan penyingkiran. Masukkan dua atau tiga titis minyak zaitun di telinga yang terkena sebelum tidur, dan cuba untuk tidur di sisi berlawanan. Ulangi rawatan ini selama tiga atau empat malam berturut-turut.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

Add Comment