Buat Skrub Guna Halba, Serius Jerawat Takut Nak Singgah!

Halba memang diakui kehebatan khasiatnya malah sering digunakan dalam makanan, tidak kurang juga dijadikan air rebusan untuk kesihatan dalaman wanita.

Langsung tak terfikir untuk olah jadikan skrub kecantikan seperti yang dilakukan wanita bernama Sumaiyah Abdullah ini. Hebat! Jom ikut langkah dan caranya.

SKRUB AWET MUDA

Ramai yang tak tau rupanya khasiat halba bukan untuk dimakan sahaja. Halba juga baik untuk kecantikan kulit tau. Seperti yang dijanjikan, kali ni ciksu nak share satu petua awet muda. Petua ni ciksu dapat dari Pak Arab yang jual makanan sunnah. Kalau kat negara belah-belah Arab, diorang dah biasa guna serbuk halba ni untuk penjagaan diri dan kecantikan.

BACA JUGA: Wajah Lebih Segar Dengan Face Mist Cucumber

Seriusly, dah hampir 3 bulan ciksu amal petua ni. Kesannya puas hati sangat. Jerawat kat muka pun takut-takut nak muncul tau. Kulit rasa smooth sangat bila sentuh.

skrub halba, scrub halba, pencuci muka, scrub muka, scrub tangan, lembutkan wajah, lembutkan tangan

Bahan-bahan dapat kat dapur je.

1- Halba
2- Putih telur

Cara-cara :

skrub halba, scrub halba, pencuci muka, scrub muka, scrub tangan, lembutkan wajah, lembutkan tangan

1- Kisar halba sehingga menjadi serbuk.

skrub halba, scrub halba, pencuci muka, scrub muka, scrub tangan, lembutkan wajah, lembutkan tangan
2- Masukkan serbuk halba ke dalam putih telur.

3- Kacau rata.

skrub halba, scrub halba, pencuci muka, scrub muka, scrub tangan, lembutkan wajah, lembutkan tangan
4- Sapu kat muka atau tangan.

5- Biarkan kering.

6- Bilas dengan air suam.

skrub halba, scrub halba, pencuci muka, scrub muka, scrub tangan, lembutkan wajah, lembutkan tangan

Amal seminggu sekali. Boleh rasa keanjalan kulit kat situ. Trust me. 😊

Untuk penggunaan harian, Ciksu amal 3 kali sehari sebagai ganti facial foam. Caranya basahkan muka, pastu sapu serbuk halba kat muka. Gosok perlahan-lahan ke seluruh muka lebih kurang 3 minit. Kemudian, bilas. Terasa kulit begitu anjal sekali. Best sangat. Kalau nak campur dengan foam yang korang guna sekarang pun boleh jugak. 😊

Khasiat halba untuk kulit.

Biji halba mengandungi protein, vitamin C, niasin, kalium, dan diosgenin (yang merupakan sebatian yang mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan estrogen). Komponen-komponen aktif lain dalam halba adalah alkaloid, lisin dan L-tryptophan serta saponin.

Serbuk halba ni dapat membantu melembutkan kulit serta mengelakkan kulit menjadi kering. Untuk masalah jerawat mujarab sangat tau.

skrub halba, scrub halba, pencuci muka, scrub muka, scrub tangan, lembutkan wajah, lembutkan tangan

Cuba la. Tak payah lagi dah beli produk memahal. Itu pun belum tentu bebas bahan chemical yang merbahaya.

Nampak hebat kan? Seperti kata Sumaiyah lebih baik kita cuba produk alami macam ni sebab tak bahayakan kulit kita. Chemical pun tak ada. Selamat mencuba!

Kredit: Sumaiyah Abdullah

BACA JUGA: Resepi Teh Halba Sesuai Untuk Lelaki & Perempuan

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. TQ

Komen Anda...

Add Comment